Geen zorgen, goed volk!

Geen zorgen, goed volk!

Geen zorgen, goed volk!

Onlangs kreeg ik een telefoontje van Marloes, de jongste dochter van Mevrouw Baars. Mevrouw is heel recent gediagnosticeerd met Alzheimer en in het ziekenhuis kregen zij het advies mee om een casemanager te benaderen. Marloes had wat rondgevraagd in haar kennissenkring: ‘iemand ervaring met een casemanager?’ En jawel, iemand had ervaring en noemde mijn naam. Een gevalletje mond tot mondreclame. Leuk!

Marloes praat voor me uit: ‘Ik weet niet of je ook al wat gegevens vooraf nodig hebt? Huisarts, verzekering, BSN...’ Ik leg uit dat ik die inderdaad nodig heb om een dossier voor haar moeder te kunnen aanmaken, maar dat ik dit met haar ouders zal regelen. Ik leg haar uit dat dit voor mij ook altijd een soort graadmeter is, lukt het mensen nog om deze gegevens op te zoeken? Het zijn namelijk nogal wat handelingen: portemonnee opzoeken, het juiste pasje zien te vinden en dan een cijferreeks opzoeken. Dat is geen test of overhoring, maar geeft mij wel een indruk van waar iemand zich in het proces van dementie bevindt.

‘Hallo! Met Mevrouw Baars’ klinkt het enthousiast door de telefoon als ik bel om een eerste kennismaking te plannen. ‘Goedemorgen, u spreekt met Rianne Cornelisse.’ Ik laat een stilte vallen. ‘Ik werk als ouderenverpleegkundige en zou binnenkort eens bij u langs willen komen.’ ‘Oh?’ klinkt het verbaasd aan de andere kant van de lijn, ‘ouderenverpleegkundige? Ik ben toch niet ziek?’ vraagt ze. Op de achtergrond hoor ik een mannenstem en ik merk dat de telefoon wordt overgegeven, ‘Bart Baars, hallo?’ ik leg meneer uit wie ik ben en dat ik met Marloes gesproken heb. ‘Ach, u bent dan de casemanager. Ja, dan bent u aan het goede adres hier. Mijn vrouw heeft eh.. Nouja, u weet het wel he? Ik geef de telefoon weer aan haar terug. Ik vertrouwde het niet, je hoort tegenwoordig van die gekke verhalen over oplichters via de telefoon.’
Ik kan hem geruststellen, ‘Nee hoor, goed volk!’

Als ik mevrouw weer aan de lijn heb, probeer ik met haar een afspraak te maken. ‘U wilt langskomen. Hier thuis? Oh? Nou ja, gezellig. We wonen op de Oranjestraat, dat weet u hé? Wanneer komt u? Nu? Nu kan het niet hoor, we wilden net gaan fietsen!’ ratelt ze. ‘Heeft u een kalender bij de hand? Dan maken we samen een afspraak.’

‘Een kalender. Nee, die heb ik niet. Ik heb wel een agenda. Dat kan ook toch?’ vraagt ze aarzelend. ‘Een agenda is prima.’ bevestig ik. Ik hoor mevrouw druk in de weer en krijg de indruk dat ze haar agenda niet kan vinden. ‘Bart!’ schreeuwt ze, ‘waar is mijn boekje?’ Ik hoor wat gebrom en vang flarden van hun gesprek op. Ze zijn inderdaad samen op zoek zijn naar de agenda.

Na een poosje komt ze terug bij de telefoon en ze heeft goed nieuws: ‘Nou, he he. Gelukt hoor. De agenda lag in de voorraadkast. Wie hem daar toch neergelegd heeft?’ Als ik vervolgens vraag of ze ook een pen heeft, herhaalt de situatie zich en gaat mevrouw op zoek naar een pen.

Ik opper een datum en vraag mevrouw in de agenda te kijken of dat schikt. Ik praat haar bladzijde voor bladzijde door haar agenda heen. ‘Ja? Dan ziet u bovenaan staan: maandag 19 september. Klopt dat?’ Mevrouw humt instemmend. ‘Dan schrijft u met de pen in dat vakje: 10.00 uur Rianne Cornelisse’. Op de achtergrond hoor ik dat haar man met haar mee kijkt en alsnog de juiste dag aanwijst. Stapje voor stapje komen we er wel.


‘En dan als laatste, heb ik nog een vraag. Wilt u uw identiteitsbewijs er even bij pakken?’ vraag ik. ‘Waarom dat dan?’ vraagt mevrouw. ‘Ik wil graag uw BSN-nummer even noteren’ leg ik uit. ‘Oh, die weet ik uit mijn hoofd!’ roept ze.
Ik ben verbaasd, want dat is toch een aardig lange reeks cijfers.
Ik hoorde trots in haar stem als ze begint: ‘4479, die knopjes moet ik altijd indrukken als ik wil betalen bij zo’n kastje! Dat bedoelt u, hé?’

Geen zorgen. Goed volk.

 

 *Onze bloggers gaan met respect om met onze cliënten en collega’s en zullen geen echte namen noemen of concreet herleidbare situaties beschrijven.


Onze zorg- en hulpverleners - met uiteenlopende functies - schrijven regelmatig een persoonlijk blog over hun (werk)ervaringen, grappige anekdotes of ander interessant leesvoer.
Lees hier onze blogs en verhalen.

 

 

Zorg verdient waardering

www.leliezorggroep.nl

Waardeer mij

(010) 264 07 77

Vragen? Advies nodig?

Neem dan contact op met een van onze adviseurs.